12.01.20211min

Золотий квиток на потяг або чому «Укрзалізниця» підвищує вартість проїзду для пасажирів?

1527874914_9ec22b0d448d857c119b82727e4f658e_xl

З 1 березня цього року «Укрзалізниця» почне щомісяця збільшувати ціну проїзду у потягах та електричках на 2%. Тобто до кінця року середня вартість квитка зросте приблизно на десяту частину. Приміром з Києва в Одесу залізницею на наступні новорічні свята доїхати коштуватиме у середньому не 500 гривень, а мінімум 550. І про скасування щомісячного збільшення ціни не йдеться. «УЗ» ухвалила фінансовий план на поточний рік. І він виглядає, як стратегія нового керівництва компанії й на наступні роки. Тобто межі ціна квитка не матиме.  

Кому в кишеню йдуть гроші за квитки?

   Про невідворотність так званого «плавного» підвищення тарифів повідомив керівник комунікації і маркетингу «Пасажирської компанії» АТ «Укрзалізниця» Олександр Шевченко. Речник стверджує, що за отримані гроші компанія значно підвищить комфорт у вагонах, оновить рухомий склад та інвестує у безпеку руху. Та за найскромнішими підрахунками 2021-го року, враховуючи усі класи пасажирських перевезень, залізниця отримає 500 мільйонів додаткових гривень у порівнянні з минулим роком. Для такої компанії, як «Укрзалізниця» – це копійки. За ці гроші неможливо забезпечити жодного з обіцяних пунктів. Адже збільшувати вартість квитка на 2% на місяць можливо – а якість послуг підвищувати по 2 проценти – ні. Вона або є, або немає. Щоб пасажири відчули, що їхні гроші за квиток на потяг витрачені недарма – потрібні комплексі інвестиції. А коли йдеться про державну компанію – це має бути державною політикою. Разом з тим половина мільярда гривень – це добрячий бонус для якогось посадовця. Можна поділитися й з поплічниками. Відтак у казок про підвищення якості пасажирських перевезень за рахунок щомісячного збільшення вартості квитків є автор.

Гірший за непроханого гостя

   Економіка вітчизняної залізниці історично так склалася, що за рахунок вантажних перевезень могли існувати й пасажирські. «Укрзалізниця» завжди закладала у прайс для вантажодавця гроші, які потім йшли на компенсацію за поїздки людей. Перекіс був зумовлений багатьма чинниками. Передовсім обмеженими статками українців. Але зупиняти пасажиропотік – означає підписати смертний вирок країні. Якщо люди припинять їздити – зупиниться все. Водночас значна частина вантажодавців – це великий бізнес, який почасти має надприбутки, а відтак здатен платити з запасом за перевезення вантажу. А оскільки «Укрзалізниця» – це державна компанія, тож держава й тримає баланс між вартістю вантажних і пасажирських перевезень  за рахунок крос-фінансування. Це соціальна відповідальність бізнесу. А завдання державної компанії максимально ефективно розподілити отримані гроші задля комфорту й безпеки пасажирів. Жоден з українських керівників не наважувався втрутитися у цю систему. Бо кожен розумів – зупиняти пасажиропотік в рідній країні – зась. Та не для всіх Україна рідна. І у нас є заробітчани.  

  Іраклій Езугбая. Колись очолював грузинську залізницю. Це близько півтори тисячі кілометрів колії. Тепер в Україні він опікується вантажними перевезеннями залізницею. Під його керівництвом понад 21 тисяча кілометрів залізничного полотна для вантажних потягів. Масштабувавшись територіально Езугбая почав озиратися де би ще заробити. А тут трапилась й нагода. Так званий андандлінг «УЗ». Це реформа, яку заходилося впроваджувати міністерство інфраструктури. «Укрзалізницю» планують розділити на кілька вертикалей чи філій, аби ними ефективніше управляти. Одна з цих філій – вантажні і пасажирські перевезення. Втім грузинський легіонер, вже за підтримки нового керівника «УЗ», наразі намагається втиснути у реформу положення коли пасажирські сполучення залишаться напризволяще, а управлінню вантажопотоками відійдуть ще й вагоноремонтні та виробничі потужності. Тобто Езугбая, який курує вантажні перевезення, намагається обрубати усю соціалку і залишити лише найприбутковіші шматки собі у підпорядкуванні. 

Анбандлінг здирництва

Втім різка зупинка фінансування пасажирських перевезень за рахунок вантажних – призведе до катастрофи. Залізниця зупиниться. Не врятує і підвищення тарифів. Тож керівник «УЗ» Володимир Жмак вже заявив, що компанія сподівається на державну підтримку пасажирських перевезень. Тобто однією рукою прибирають механізм, який компенсував вартість квитків для пасажирів і дозволяв розвивати сполучення для людей, другою рукою запровадили щомісячне збільшення вартості квитків, яке поповнить чиюсь кишеню на 500 мільйонів гривень за рік, а третьою кінцівкою просять грошей з бюджету, аби залізниця не зупинилася. Теж свого роду анбандлінг системи здирництва.


Про нас

Проект “НАБУ” – національна асоціація блогерів України, це проект, що ставить за мету, поширювати інформацію, яка створена блогерами в різних куточках України. Проект реалізує інформаційна агенція “ВОКС”.

До проекту можуть долучатися блогери та журналісти, вільно розміщати свій матеріал, якщо це не суперечить чинному законодавству та нормам моралі.