27.01.20211min

Вагонобудування не переживе 2021 рік

630_360_1495198691-5912

Вітчизняне вагонобудування минулого року скоротилося на 70%. Торік в Україні виготовили 3 241 вантажний вагон проти 10 571 у 2019 році. Падіння майже в 3 рази. Про це свідчать дані Державної служби статистики. Половину цих вагонів виготовили на Крюківському вагонобудівному заводі. Але й цьому підприємству довелося на 70% скоротити виробництво. Ще 2019 року з воріт цього підприємства виїхали майже 6 000 вантажних вагонів. Це сотні втрачених робочих місць і мільйонні збитки для підприємства і для бюджетів усіх рівнів.

За словами аналітиків залізничного ринку, причин падіння виробництва дві. І у цих двох причин є два прізвища:
Причина перша – Іраклій Езугбая – директор з комерційної роботи «Укрзалізниці». Він фактично відповідає за сегмент вантажних перевезень. Відтак саме за його згоди, а можливо й ініціативи в Україні наразі засилля завезених з Росії списаних вантажних вагонів. Ще наприкінці минулого року фахівці били на сполох оскільки кількість брухту, який завезли через різноманітні схеми, загрожує виживанню усієї вітчизняної вагонобудівної галузі. І мова не про поступове вмирання. Такими темпами наступного року Україна не виготовить жодного вантажного вагона.

Нині в Україні зареєстровано близько 200 тисяч вантажних вагонів приватної та державної власності. Майже 70 тисяч – це вагони, які вичерпали нормативний ресурс. Майже 20 тисяч з них – списані російські вагони. Наразі діє заборона на їхнє ввезення, але шпарини є. Приміром режим тимчасового ввезення. До того ж Іраклій Езугбая ініціював обвал ціни на вантажні перевезення мінімум на рік. Аргументував це тим, що треба зламати ринок і створити його наново. Мовляв щоб з білого аркуша на ньому з’явилися приватні гравці. Та коли ціни впали – УЗ миттєво провела тендер на продаж вагоновідправлень (за цінами, нижчими за собівартість) на 3 роки наперед. І їх скупила компанія Ріната Ахметова. До чого тут вагонобудування? А до того, що нових вагонів у цей період не буде. Їх взагалі ні в кого не буде. Окрім тих, що зарезервував Ахметов у Езугбаї.

Причина друга – Володимир Жмак – голова правління АТ «Укрзалізниця». Без його відома схема Езугбаї з Ахметовим неможлива. Втім Жмак має ще одну причину обвалювати вагонобудівну галузь в Україні. Поки Езугбая гробить увесь рухомий склад на користь олігарха, Жмак розпродує на металобрухт усе що відвалюється від цього процесу. Лише торік таким чином він продав майже 300 тисяч тон брухту тільки чорних металів. А вже цього місяця, точніше за перші два тижні після нового року Жмак і Ко продали 40 тисяч тон брухту.

На одному лише Крюківському заводі працюють понад 60 тисяч людей. І вони мають величезний шанс наступного року поповнити лави українських безробітних.


Про нас

Проект “НАБУ” – національна асоціація блогерів України, це проект, що ставить за мету, поширювати інформацію, яка створена блогерами в різних куточках України. Проект реалізує інформаційна агенція “ВОКС”.

До проекту можуть долучатися блогери та журналісти, вільно розміщати свій матеріал, якщо це не суперечить чинному законодавству та нормам моралі.