29.12.202013min

«Укрзалізниця»: реформування чи дерибан?

A9D9AF32-6A83-4B6A-A5F7-990E348A7468

АТ «Укрзалізницю» вирішили реформувати. Як саме – розповів директор з комерційної роботи й логістики компанії Іраклі Езугбая під час пресконференції 24 грудня. Тема заходу – більш ніж промовиста: «Трансформація Укрзалізниці: на шляху до анбандлінгу». Ну, полюбляє чинна влада усілякі новомодні слівця. Але, якби ж це був найбільший «гріх» Зеленського і Ко. Ато ж війна з ФОПами, корупція у найвищих владних ешелонах, прикрити яку намагається сам президент. Але повернемося до «Укрзалізниці».

Як заявив Іраклі Езугбая, компанію розділять на прибуткові активи і збиткові. Власне, в «Укрзалізниці» один-єдиний прибутковий напрямок – вантажні перевезення.

«Нагадаю, що в листопаді ми збільшили обсяги перевезення вантажів на 7% у всіх видах сполучення, і компанія планує вже найближчим часом щодоби навантажувати 1 млн тоннвантажів. Наступне завдання — приведення структури вертикалі вантажних перевезень до прозорого, чесного, зрозумілого й ефективного механізму», — наголосив менеджер.

Вибудовуватимуть бізнес-вертикаль навколо вантажногоперевізника UZ Cargo. Власне, компанію створили незадовго до цього утворення. Можливо, навіть саме з прицілом на структурні зміни. Також до новоствореної вертикалі вантажних перевезень ввійдуть Центр транспортного сервісу «Ліски», Рефрижераторна вагонна компанія та Центр транспортної логістики. Інші активи – неприбуткові – віднесуть до інфраструктурної вертикалі. Як зазначив Іраклій Езугбая, усе у відповідності до успішногоміжнародного досвіду.

«Екосистема вантажних перевезень однакова в усьому світі. Ми вважаємо, що Укрзалізниця повинна стати частиною екосистеми, а не винаходити велосипед, який везе нас у зворотному напрямку — до боргів і занепаду. Зрештою ми побудуємо зрозумілий прозорий бізнес зі спрощеними процедурами для всіх клієнтів і партнерів, щоб везти швидше, більше і краще», — зазначив директор з комерційної роботи й логістики «Укрзалізниці».

Ідея начебто цікава. Тим паче, що керівництво компанії не просто перекроює активи, а навіть нарощує власну потужність. Про це заявив голова правління АТ «Укрзалізниця» Володимир Жмак.

«Коли ми прийшли в компанію, частка «Укрзалізниці» на ринку вагонів становила 19%. Зараз ми підвищили цю частку до 24%», — розповів очільник компанії. За його словами, наразі товариству до монополіста ще дуже далеко. «Також, крім «Української локомотивобудівної компанії» на ринок приватної тяги також виходять і інші компанії. До монополізації точно справа не дійде», — цитує Жмак «Бізнес Цензор».

Водночас керівник заспокоїв: монополії «Укрзалізниці» боятися не варто. Адже про неї наразі не йдеться.

«Також, крім «Української локомотивобудівної компанії» на ринок приватної тяги також виходять і інші компанії. До монополізації точно справа не дійде», — наголосив голова правління АТ «Укрзалізниця».

Здавалося б, усе просто чудово. Але чудово лише на словах топменеджерів. В реальності ж справи «Укрзалізниці» – просто жалюгідні. І посприяло цьому старе та вже нове керівництво компанії. Ми вже писали про майже 200 млн збитку всього за один місяць діяльності компанії. І саме на вантажних перевезеннях. Загалом же рік втрати сягнуть близько 2 млрд доларів. А трапилося це в результаті так званих «реформ» Езгубаї.

Та це – лише вершина айсбергу. Експерт з економічного аналізу та транспортної інфраструктури «Українського Інституту майбутнього» Ярослав Пилипчук в ексклюзивному коментарі «NABU.net.ua» розповів, що стан «Укрзалізниці» просто катастрофічний. І з кожним роком він лише погіршуватиметься.

«В «Укрзалізниці» є наявні проблеми. І ми говорили ще років три тому, що ми підходимо до точки неповернення, якщо не буде великих капітальних інвестицій», – наголосив Пилипчук.

За словами експерта, в галузі вантажних перевезень простежується кілька ключових проблем. Перша – швидкість подачі вантажних вагонів, що не витримує критики. Інша проблема стосується колії.

«Інфраструктурна залізнична колія кожного року зменшується десь на тисячу кілометрів. Тобто до 1000 км залізничної колії у нас мінус. В Україні зараз до 20000 залізничних колій. Щоб ви розуміли, 5 років тому було 24000. Зараз уже 19 з чимось. Думаю, що у наступному році буде 18 з чимось. І так дійдемо до того, що через 5-10 років у нас буде менше ніж 10000 інфраструктурних колій», – зауважив експерт.

Водночас, Ярослав Пилипчук зазначив, що далеко не всі колії припадають на основні економічні потоки. Є так звані «малодіяльні станції», які розташовані в СМТ. А також тупикові гілки.

«Три місяці назад розглядалося питання малодіяльних станцій. Щоб просто їх закрити і не здійснювати ніякі перевезення. Було таких станцій близько 300. І підіймалося питання щодо їхнього закриття. Якщо не помиляюся, то знайшли якесь компромісне рішення», зазначив експерт «Українського Інституту майбутнього».

Чимало фахівців переконанні: після «реформи» в окрему структуру виведуть лише комерційно привабливі колії. Дохід, отриманий з вантажних перевезень вимиватимуть за допомогою різних шахрайських схем. За словами Ярослава Пилипчука, цей процес уже давно запущений.

«Питання в тому, що «Укрзалізниця» – це настільки велика машина. Я там пару разів був і розбирався в бізнес-схемах. Це величезна машина радянська, 260 тис. осіб, яка просто запущена.І люди, які займаються витягом коштів з цієї машини, настільки юридично підковані і знають всі ці механізми, що цим дуже серйозно повинні займатися правоохоронні органи. А я так розумію, ніхто цим не займається», розповів експерт.

Звісно, що такі неприбуткові станції, ділків не цікавлять. Тому дуже ймовірно, що їх скинуть на плечі державі. І тоді постане дилема: утримувати інфраструктурні колії в умовах тотальної нестачі коштів чи просто їх закрити і приректи невеличкі містечка на транспортний колапс. Адже багато людей їздять з таких станцій на роботу до більш розвинених міст. Та, як наголошує Ярослав Пилипчук, проблема не лише в коліях.

«Основні засоби у вигляді залізничної колії, у вигляді тепловозів, електровозів погіршуються. Кожного року вибуття тепловозів, ще цих радянських, більше набагато, ніж прибуття», – бідкається експерт.

І мова не лише про відхилення від якихось ще радянських стандартів. Йдеться про банальне зношення металу. Такі діряві теплотяги просто небезпечно випускати на маршрут. А все це, за словами Пилипчука, відбувається тому, що на інвестиції в «Укрзалізницю» не вистачає коштів.

«На модернізацію потрібні мільярди й мільярди доларів. І через це загострюється конкуренція за тепловози, електровози, за тягу, за вагони», – змалював непривабливу картинку пан Ярослав.

Як уточнив експерт, існує державний парк вагонів і приватний. І ось тут з’являються моменти для маніпуляцій.

«І тим, хто тримає приватний парк, їм вигідно, щоб здавати приватні вагони за вищою ціною, а державні вагони, маючи своїх людей, за нижчою ціною. Це було раніше, це відбувається й зараз. І аукціони, які проводяться, не вирішують це питання на 100%», – розповів експерт з економічного аналізу та транспортної інфраструктури.

Через це, на думку експерта, в «Укрзалізниці» і надалі зменшуватиметься вантажний потік. У той час, коли нове керівництво заявляє про нарощування вантажних перевезень.Отже, бізнес буде змушений переорієнтовуватися на автомобільні перевезення, при цьому значно переплачуючи за послуги, чи на водний транспорт.

«Тому що там в цьому році прийнятий закон «Про внутрішній водний транспорт». Це означає, що можна розраховувати бізнес-плани. Нагадаю, що закон про залізничний транспорт не прийнятий 29 років. Тобто у нас 29 років немає основного закону на залізничному транспорті України. Тобто фактично діяльність керується іншими нормативними актами. – наголосив фахівець.

Як стверджує Ярослав Пилипчук, усі ці фактори призводять до того, що «Укрзалізниця» з року в рік скорочує обсяг вантажних перевезень. І це зменшення показане у фінансових планах компанії.

«Якщо я не помиляюся, коли 2 роки тому в фінансовому плані «Укрзалізниці» було заплановано 350 млн тонн вантажних перевезень у 2020-му році. Подивіться яка зараз статистика, ви зрозумієте на скільки за 2 роки падає реальний темп «Укрзалізниці». Зараз, я думаю, там буде десь 310-312. Тобто,дуже серйозними темпами йде падіння», – ділиться невтішними результатами.

Експерт занепокоєний. Адже на такий кричущий стан справ не реагують відповідні органи, включно з РНБО. При тому, що таке відчутне падіння спричинене внутрішньою неефективністю, корупцією та діяльністю груп впливу, які розтягують «Укрзалізницю» в різні боки. І тим самим призводять донедоотримання коштів державною компанією. Окрім держави від такого стану речей страждають експортери середнього масштабу. Саме ті, яку не мають впливу в «Укрзалізниці» на розподіл вагонів чи тяги.

«Я б назвав «Укрзалізницю» одним з топ-3 державних підприємств, де є найбільші проблеми. Найсерйозніші проблеми в корупційному впливі різних груп впливу. Якраз вони діють з 2015 року. І «Укрзалізниця» вже фактично ну стоїть на колінах. І я вже там зараз новий менеджмент, який новий директор Укрзалізниці. Я думаю, що він доволі професійна людина. Але це настільки велика машина», пояснив ситуацію Експерт з економічного аналізу та транспортної інфраструктури «Українського Інституту майбутнього».

А тепер повернемося до міжнародного досвіду. У всіх країнах громадський транспорт – дотаційний. Він слугує не для того, щоб заробляти кошти, а щоб надавати послуги населенню. Та отзгадуючи про європейські країни, Іраклій Езугбая забуває про Грузію і про власний досвід у цій країні. А проти нього там порушена кримінальна справа за розкрадання. А топменеджерів з таким послужним списком Україні вистачає й власних. До речі, проти роботи Езгубаї в «Укрзалізниці» виступає й антикорупційний комітет Верховної Ради. Зокрема, перший заступник Комітету ВРУ з питань антикорупційної політикиЯрослав Юрчишин відзначає надто сумнівну репутаціютопменеджера.

«Запрошувати людей, до яких є питання по їх попередній діяльності в країні їхнього походження це питання до наших правоохоронців. Зокрема, чи проводилася належна перевірка? Бо кожен, хто призначається на таку посаду, незалежно від країни походження, людина повинна проходити перевірку. Думаю, що порушена кримінальна справа про корупцію (проти Езугбая) повинна стати запобіжником для запрошення його на таку посаду», – цитує Юрчишина «Голос.Ua»

То ж чи не перетвориться анбандлінг на банальний дерибандлінг?Адже низка експертів уже давно поставила під сумнів перетворення грузинського «реформатора».


Про нас

Проект “НАБУ” – національна асоціація блогерів України, це проект, що ставить за мету, поширювати інформацію, яка створена блогерами в різних куточках України. Проект реалізує інформаційна агенція “ВОКС”.

До проекту можуть долучатися блогери та журналісти, вільно розміщати свій матеріал, якщо це не суперечить чинному законодавству та нормам моралі.