28.01.20211min

«Укрзалізниця» дивує Європу

2B207F84-49F5-4085-A19B-2ED7EAC5A562

Поки увесь цивілізований світ заробляє на транспорті, а власники транспортних компаній посідають перші рядки у списках найбагатших людей планети – вітчизняна залізниця декларує збиток за 2020 рік у 14 мільярдів гривень. Цифра привернула увагу навіть Європейського союзу. Там не можуть збагнути як найбільша транзитна держава континенту не може заробити на залізничних перевезеннях? Відповідь проста – секрет у «талантах» керівників.

   Нещодавно експерти Єврокомісії готували звіт про виконання Україною імплементації Угоди про асоціацію з ЄС. Аналізувати ситуацію почали з залізниці. І фактично погрузли у фактах порушень угоди, невиконання домовленостей, а почасти й відвертого саботажу. Спочатку європейські аналітики здивувалися, що за увесь час УЗ так і не спромоглася не те що впровадити, а навіть наблизитися до стандартів ЄС з управління інфраструктурою. Хоча план був написаний чорним по білому. Його треба було просто виконати крок за кроком. А коли фахівці дійшли до фінансового стану компанії… тепер вони бачили все. Підприємство, яке має колії, вокзали, депо, вагони, локомотиви, пасажирський і вантажний потоки, найкраще у світі географічне розташування для транзиту, зрештою монополіст у галузі – декларує збиток за рік у 14 мільярдів гривень. Але враховуючи, що компанія державна – такі втрати комусь вигідні. Бо усе перекриє державний бюджет за рахунок платників податків. Звіт Єврокомісії навіть не натякає, а доводить хто саме має зиск від збитків УЗ. 

   Європейські аналітики розклали по поличках структуру зменшення доходів компанії. Вантажообіг 2020 року у порівнянні з попереднім роком на залізниці впав приблизно на 10%. Але виторг залізниця задекларувала майже на 20% нижчий ніж у 2019 році. Хоча мала би бути пряма залежність обсягу перевезених вантажів і доходів компанії. Розклали й структуру втрат. Виявляється коли вантажообіг впав на 10% – доходи інфраструктури теж впали на 10%. Разом з тим від вагонної складової Укрзалізниця втратила майже 60% у порівнянні з показниками роком раніше. Тобто хтось задарма викупив в УЗ вагоновідправки, домовився, що Укрзалізниця притримає решту рухомого складу в депо, а той просто пустить його на брухт, і тепер одноосібно возить вантажі державною колією за безцінь. Спочатку Єврокомісія у своєму звіті намагалася це списати на якийсь збій. Аналітики шукали причини у зміні структури товарообігу в країні, може почали возити дешевші товари, чи ще щось. Та зрештою дійшли висновку, що Укрзалізниця наразі повністю залежить від фінансово-промислових груп, які правлять свої умови роботи державної компанії, а керівництво УЗ їм підконтрольне. За його згоди олігархи практично задарма, а то й у збиток державі користуються колією, вагонами, тягою. А завдання голови правління УЗ Володимира Жмака і його заступника, який відповідає за вантажні перевезення Іраклія Езугбаї бідкатися у Кабміні і просити грошей з бюджету аби покрити збитки. А не дадуть грошей – розпиляють залізницю на брухт. Що вже успішно роблять. Такого висновку європейці дійшли проаналізувавши тендери УЗ – де 80% вагоновідправлень за ціною нижчою за рентабельність скупила компанія Ріната Ахметова.

Не кращі справи і з інфраструктурою. Минулого року з 11 тисяч кілометрів колії, яка потребує ремонту, УЗ спромоглася полагодити 49 кілометрів. Вантажодавці все менше налаштовані ризикувати товаром і відправляють вантажі автомобільним транспортом. Торік майже 20% вантажів перекочували з залізниці на дороги. Про шкоду довкіллю та асфальту годі говорити. У депо УЗ простоюють і гниють вагони та локомотиви. Майже половина вже не придатна для експлуатації. А керівництво УЗ звітує про рекордні виручки від продажу металобрухту. Лише цього місяця здали 40 тисяч тон чорних металів.  У той же час європейські експерти вказують, що українській залізниці для нормальної роботи не вистачає 200 локомотивів. Втім керівництво УЗ тягне з запровадженням ринкових умов праці для приватної тяги. Недержавні власники рухомого складу не можуть виїхати з депо, бо не сформована ані ціна, ані правила роботи. Їх щодня змінюють і УЗ, як власник інфраструктури, не дає жодних гарантій на майбутнє.   

   На такий звіт Єврокомісії найвище керівництво України не може не відреагувати. Поки діяльністю Жмака-Езугбаї займуться парламентарі. У Верховній Раді створили тимчасову слідчу комісію, яка має перевірити та оцінити стан «Укрзалізниці», розслідувати факти бездіяльності, порушень законодавства органами управління залізничного підприємства, що призвели до значного погіршення технічного стану та основних виробничих показників. Та зрештою хто вкрав 14 мільярдів гривень?


Про нас

Проект “НАБУ” – національна асоціація блогерів України, це проект, що ставить за мету, поширювати інформацію, яка створена блогерами в різних куточках України. Проект реалізує інформаційна агенція “ВОКС”.

До проекту можуть долучатися блогери та журналісти, вільно розміщати свій матеріал, якщо це не суперечить чинному законодавству та нормам моралі.