10.12.20201min

Турборежим у дії, aбо як банкрутують «Укрзалізницю»

ded-1-678x381

193 млн грн збитку лише за один місяць. Такі результати «реформ» одного з топ-менеджерів «Укрзалізниці» Іраклія Езугбаї. Посаду директора з комерційної роботи та логістики залізниці він обійняв у вересні 2020 року. Раніше, близько семи років, очолював грузинську залізницю. Після свого призначення на посаду в Україні Езугбая в односторонньому порядку прийняв рішення знизити вагонну складову тарифу втричі. Якщо в жовтні 2019 року на один зерновоз вона становила 1500-3000 грн, то в жовтні 2020 року – 530 грн. Як повідомляє видання «Капітал», своє дивне рішення топ-менеджер пояснив тим, що простоюють вагони Центру транспортної логістики УЗ (ЦТЛ). Та, як стверджують експерти, вагони простоюють через свій надлишок. Тобто, щоб завантажити всі вагони ЦТЛ потрібно зменшити кількість транспортних засобів, а не тариф. Загалом, збитки УЗ до кінця року прогнозуються на рівні 12-14 млрд грн. І це рекордний показник.

Як повідомляє «Railinsider» з посиланням на прес-службу АТ «Укрзалізниця», за січень-жовтень 2020 року, доходи компанії від вантажних перевезень склали близько 53 млрд грн. А позитивний фінансовий результат від вантажних перевезень перевищив 9 млрд грн. Разом з тим, в компанії планують отримати ще 17,6 млрд грн доходів від вантажних перевезень у жовтні-грудні 2020 року. Тобто, за рік – близько 70,6 млрд грн. Та, як зазначають експерти, минулого року «Укрзалізниця» отримала за ці ж самі вантажні перевезення – 72,5 млрд грн. Тобто, в цьому році заплановано зниження доходу на майже 2 млрд грн. Дивні реформи. І в такій ситуації знижувати вартість перевезень виглядає дивно і точно не працює на користь державі.

Відомий український економіст Олександр Охріменко вважає такі дії грузинського реформатора тиском на український бізнес вантажних перевезень.

«Я в цьому вбачаю черговий інструмент тиску на бізнес. Замовники послуг – їм що важливо? Ціна. І замовник піде до того, хто запропонує найменшу. Що робити іншим перевізникам (які вже мали з УЗ довгострокові контракти по утричі вищим цінам)? Теж знижувати ціну. Про який конкурентний ринок ми говоримо? Ми потім стикнемося взагалі із ще більшим простоєм вагонів УЗ. Будуть рости збитки власників вагонів і продовжиться знищення будь-якого конкурентного середовища», – наголосив Охріменко.

Солідарний з ним і український політолог Володимир Цибулько, який у той же час вказує основну мету таких дій.

«Український менеджмент в тому числі стратегічних підприємств завжди буде пов’язаний з олігархатом, прямо або опосередковано, який привів Зеленського до влади. Тому я думаю, що якраз одним із завдань при таких серйозних втратах жд індустрії для Зеленського є перепідпорядкувати напряму основне ДП під контроль олігархату», – зазначив політолог.

Досить цікаво в цьому світлі виглядають зустрічі міністра з питань стратегічних галузей промисловості Олега Уруського з бізнесменом Борисом Кауфманом, які зафіксували «Схеми». Сам чиновник факт зустрічі підтвердив, але заявив, що «ніякої таємничості та зради».

«Проблем у цьому немає. Я можу зустрічатися там, тут. Тут – не завжди зручно. Є багато нюансів таких. Нічого страшного в цьому немає абсолютно. Це ж не якісь там «договорняки», як кажуть, що таємні. Нічого таємного», – сказав Уруський в інтерв’ю Радіо Свобода.  

Разом з тим, як зазначає саме видання, «високопосадовці продовжують проводити непублічні зустрічі з впливовими бізнесменами попри обіцянку Володимира Зеленського, що за його президентства відносини між владою та представниками великого бізнесу стануть винятково прозорими».

Як уточнюють власні джерела «НАБУ», під час перебування Михеїла Саакашвілі губернатором Одеської області Борис Кауфман вважався губернаторським «гаманцем», а «зв’язковим» був саме Іраклій Езугбая. Зв’язки віце-прем’єра Олега Уруського з Кауфманом дають підставу обґрунтовано припускати, що цей чиновник може бути причетний і до вирішення питань грузинської мафії. Компетенція його перетинається з сферою відповідальності УЗ.

Схоже, що диму без вогню не буває. І наприкінці листопада нардеп від «Баьківщини» Олексій Кучеренко висловив своє обурення засиллям іноземців на топ-посадах стратегічних підприємств, а також результатами діяльності цих іноземних «реформаторів». Кучеренко нагадав президенту Володимиру Зеленському його ж обіцянку провести аудит «Укрзалізниці». Про це повідомляє видання «Капітал».

«Я вважаю, що всі ігрища з іноземцями – коли вони стають членами наглядових рад УЗ і ще гірше – керівниками профільних напрямів в УЗ – це просто спроба приховати певні процеси фінансові, які тривають в цих державних монополіях – УЗ, Нафтогаз, Укрпошта, Укренерго ну і Укроборонпром. Це не просто помилка – це умисне знищення державних підприємств, спеціальні спроби щоб довести до банкрутства УЗ», – наголосив Кучеренко.

Також політик зазначив, що практично всі «гіпер-супер реформатори» іноземного походження закінчували свої каденції на керівних посадах в Україні в кращому випадку – нічим, в гіршому – обшуками правоохоронців. Випадок же з Езугбая, який сьогодні приймає антидержавні рішення і порушує антимонопольне законодавство, взагалі ганебна історія. До речі, у себе на Батьківщині Езугбаї загрожує тюремний строк. Там проти нього порушили кримінальну справу за підозрою в розкраданні. Про це повідомляло видання «Бізнес Грузія».

Не вірить в ефективність іноземних менеджерів і Володимир Цибулько. Їх політолог вважає ширмою.

«Насправді іноземці не є ефективними. Вони там для того, щоб сформувати певний образ. Рано чи пізно залізницю треба буде по справжньому корпоратизувати і оздоровити за рахунок в тому числі і продажу не профільних активів. Швидше за все мова іде про підготовку до публічного продажу частини Укрзалізниці і іноземці ніби є гарантією об’єктивних ринкових оцінок цих об’єктів, ніби», – зазначив Цибулько.

Ситуація в «Укрзалізниці» стає настільки критичною, що у Парламенті навіть заговорили про відставку міністра інфраструктури Владислава Криклія. Як повідомляє видання «Голос», нардеп Михайло Бондар оцінює роботу Криклія вкрай негативно. І додає, що аналогічну оцінку той вже отримав і від Європейського союзу.

«Я не можу назвати роботу Криклія ефективною, вона негативна. Ось, наприклад, я представник вугільного комітету, і я на кожному кроці тільки й чую про простій вагонів, про відкати, щоб отримати вагони, про необґрунтовані тарифи. Я чую тільки негатив. Ось і бачимо, як ЄС оцінює реформи, зокрема, в частині діяльності УЗ. Це дуже тривожний сигнал», – пояснив нардеп свою позицію щодо можливої відставки міністра інфраструктури.

Тим часом, в «Укрзалізниці» фактично визнали збитки, завдані грузинським «реформатором» Езугбая. Але, як передає «ua.news», спробували їх видати за досягнення. При цьому продовжили захищати свого топ-менеджера.

До речі, це не перший недолугий крок «Укрзалізниці». Ще раніше там створили фейкового бота для піару голови правління компанії Володимира Жмака. Деякий час блогер на ім’я Олена Прагіна публікувала різні тексти, в яких вихваляла очільника АТ «Укрзаліхниця». Зокрема, «Прагіна» «писала»:

«Володимир Жмак тепер віддувається за безвідповідальність, корумпованість і навіть дурість попередніх керівників УЗ». «Як Володимиру Жмаку і його команді вдалося так істотно прискорити перевезення вантажів залізницею? Цьому сприяли як зовнішні, так і внутрішні організаційні чинники. Уміння використовувати будь-яку ситуацію, що склалася на благо компанії говорить про професіоналізм керівництва».

Та, як з’ясувалося згодом, – «Олена Прагіна» – звичайнісінький бот, для створення якого УЗ використала фотографії британської журналістки Кетрін Маєрс із авторитетного видання Тhe Times. Брехню викрила сама британка.

«Хтось в Україні використовує мою фотографію в повідомленнях і статтях, де «я» вказана як «блогер», який закінчив Український державний університет залізничного транспорту. Сфера інтересів — логістика і транспорт України», — написала вона, прикріпивши скріни. 

Цю новину одразу ж підхопила і розповсюдила низка українських видань. Втім, в «Укрзалізниці» брехню не те що не визнали, а взялися її виправдовувати. Фото відомої британки замінили на знімки якогось підлітка. А низка ЗМІ поширила інформацію про «цькування» блогера, який начебто висвітлює корупційну діяльність в УЗ і разом з тим піарить Жмака. Хоча насправді ніякого блогера не існує.

А, доки «Укрзалізниця» веде піар-війни, саму компанію готуються «пустити з молотка». Зокрема, колишній заступник міністра інфраструктури з питань євроінтеграції Віктор Довгань пропонує віддати борг українського гіганта перед ЄБРР акціями компанії.

«У нас уже немає можливості залучати кредити, але ми можемо, наприклад, конвертувати зобов’язання УЗ перед ЄБРР у пакет акцій компанії. Давайте дамо банку 10% акцій УЗ, введемо в наглядову раду двох осіб від ЄБРР, щоб вони захищали її інтереси, й таким чином звільнимо УЗ від тягаря обслуговування фінансових боргів», – цитує екс-чиновника «Fm-tv».

Тож, схоже, процес навмисного банкрутства компанії з подальшим розпродажем її за борги вже запущено. І зупинити його може лише великий резонанс та контроль з боку громадянського суспільства. Адже вже кілька разів громадськості вдавалося зупинити свавілля чинної влади.


Про нас

Проект “НАБУ” – національна асоціація блогерів України, це проект, що ставить за мету, поширювати інформацію, яка створена блогерами в різних куточках України. Проект реалізує інформаційна агенція “ВОКС”.

До проекту можуть долучатися блогери та журналісти, вільно розміщати свій матеріал, якщо це не суперечить чинному законодавству та нормам моралі.