12.12.20201min

Шлях до банкрутства. Куди веде «Укрзалізницю» її нове керівництво?

20180709080919

«Укрзалізниця» останнім часом знову в центрі уваги. І проблеми, на жаль, виходять далеко за межі ненав’язливого сервісу та несправних кондиціонерів у поїздах. Дійсно, щоб зрозуміти, що з вітчизняною залізницею, м‘яко кажучи, не все гаразд, не варто вивчати довжелезні фінансові звіти  або копирсатися у стосах документів. Достатньо взяти квиток у плацкарт, скажімо, Харків-Миколаїв, і там вже на повну відчути і насолодитися – на усі заплачені 272 гривні. Незабутні враження гарантовані. Однак, європейські чиновники, спостерігаючи за ситуацією в «Укрзалізниці», легких шляхів не шукають і спираються саме на документи, які теж можуть неабияк вразити.  Так, УЗ була згадана в у звіті Європейського Союзу щодо реалізації Україною Угоди про асоціацію з ЄС, опублікованому на сайті Єврокомісії. Там прямо зазначається, що акціонерна компанія «Укрзалізниця» і досі не реформована і перебуває в критичному фінансовому становищі, а Україна не ухвалила ключових ринкових законів, зокрема й про залізничний транспорт, та не спромоглася виробити плану дій щодо реалізації Національної транспортної стратегії. Для людей, обізнаних на справі, така реакція зовсім не є сюрпризом. Варто згадати лише, як нещодавно до керівництва «Укрзалізниці» зверталися приватні вантажоперевізники. Вони напряму заявили про знищення конкуренції та фінансовий тиск на бізнес з боку монополіста, що шкодить не лише підприємцям, а й державі.  Мало того, існує неабиякий ризик взагалі втратити стратегічне підприємство, яким  є «Укрзалізниця».

Що ж викликало таке обурення бізнесу? Йдеться передусім про діяльність на новій посаді колишнього керівника грузинської залізниці Іраклія Езугбая, який з вересня очолює в «Укрзалізниці» напрямок вантажних перевезень. За цей час в обхід антимонопольного законодавства іноземець, зокрема, встиг ініціювати односторонній і вибірковий перегляд ставок плати за використання вагона-зерновоза перевізника.  Так на момент подачі підприємцями замовлень в УЗ, стандартна ставка плати за використання вагона-зерновоза перевізника становила 1136 грн на добу. При цьому ставка в рамках послуги перевезення з узгодженими термінами була приблизно удвічі меншою – залежно від самих термінів. Такі умови давали підприємцям можливість взяти на себе зобов’язання щодо замовленої кількості відправлень щомісяця або упродовж року. І виконувати ці зобов’язання завдяки обґрунтованій ціновій перевазі перед тими, хто планував використовувати вагони УЗ одноразово. Однак, у вересні стандартна ставка плати за використання вагона-зерновоза з невідомих причин різко зменшилася. При цьому, перегляд ставки на перевезення вантажу за довгостроковими контрактами з узгодженими термінами і обсягами так і не відбувся, – зазначають підприємці. Таким чином бізнес, попри те, що гарантував УЗ тривалі й максимально вигідні  контракти, які були стабільним джерелом наповнення бюджету державної компанії, фактично витісняється з ринку. Адже підприємці, беручи на себе річні зобов’язання з відправки вантажу у вагонах перевізника, не отримують той розмір знижки, на який розраховували при подачі в замовлення на отримання послуги. Гнівний лист від бізнесменів спонукав «Укрзалізницію» на відповідь через власну пресслужбу, з якої випливає, що зниження вагонної складової тарифу на перевезення зернових буцімто викликане виключно ринковою ситуацією. Про те, що це не відповідає дійсності, а пресслужба  УЗ просто маніпулює цифрами, NABU.org повідомило інформоване джерело з бізнес-кіл. Зокрема, навіть згадана ставка у 1136 гривень за добу використання вагона-зерновоза – це лише нижній поріг аукціону. Реальна ж вартість за підсумками торгів була значно більшою і перевищувала на той момент 1400 гривень. Також у відповіді УЗ йдеться і про найнижчу ставку у 210 гривень, яка начебто існувала влітку 2020-го року, однак жодних експертних висновків при цьому не наводиться. Тож з великою вірогідністю можна припустити, що цифра була просто вигадана. Також УЗ звітує про власні успіхи у жовтні, коли нібито за рахунок зниження ціни перевезення  компанії вдалося збільшити відсоток завантаження вагонів з 1% до 20-23%. Джерело NABU.org вказує, що тут так само йдеться про елементарне маніпулювання, оскільки у саме жовтні щороку йде активне відвантаження головної зернової культури – кукурудзи, і на заповнення вагонів просто вплинув звичайний сезонний чинник. Так само спростовується ще одна теза із відповіді «Укрзалізниці» – стосовно того, що нібито її керівництво було змушене піти на різке зниження тарифів через ринкову ситуацію. Як вже йшлося вище, жодних підстав для демпінгу з боку монополіста не було, адже виробники сільгосппродукції були зацікавлені у перевезеннях і до обвалу ставок, про що свідчить ціна, встановлена на аукціоні.  А відтак – мова йде ні про що інше, як про недоотриманий прибуток, а фактично – про збитки для держави. Дивно, що і цей факт на початку в Укрзалізниці відкидали, хоча згодом його таки довелося офіційно визнати. Натомість в УЗ мотивували свої дії піклуванням про інтереси сільгоспвиробників, мовляв, так їм легше конкурувати на міжнародних ринках. Водночас про те, що держава в особі залізниці зазнає прямих збитків – пресслужба компанії у своїй заяві визнала за краще скромно промовчати.

Що ж до фінансової ситуації в «Укрзалізниці», то тут краще говорити мовою цифр. Компанія в січні-червні зазнала 8,79 млрд грн збитків, тоді як у першому півріччі минулого року отримала 1 млрд грн прибутку. Зокрема, дохід від вантажних перевезень у січні-червні скоротився на 15% – до 30,6 млрд грн, від перевезень пасажирів і багажу – на 56% (до 1,9 млрд грн). Перестановки в керівництві, зокрема, поява того ж Іраклія Езугбая, лише погіршили ситуацію. Якщо раніше вантажоперевезення УЗ, на відміну від збиткових пасажирських, вважалися найприбутковішим напрямком, то тепер і вони приносять збитки.  За даними, опублікованими в ЗМІ, з посиланням на джерела в самій «Укрзалізниці», ситуація критична. Тільки за жовтень УЗ недоотримала мінімум 400 млн гривень прибутку на перевезеннях зернових вантажів і на перевезеннях напіввагонами. Стільки коштувала державі діяльність Іраклія Езугбая, спрямована на зниження вагонної складової тарифу в понад три рази. Якщо у жовтні минулого року на один зерновоз вона становила 1500-3000 грн, то сьогодні – знижена практично до межі собівартості – до 530 грн. Не дивно, що дохід в минулому жовтні на вагонсокладову по зерновозах перевищував  250 млн грн, а цього року не дотягнув і до 60 млн. Аналогічна ситуація і з перевезеннями напіввагонами. Схоже, що  її утворено свідомо, а головна мета – якнайшвидше поповнити парк вагонів УЗ і витіснити з ринку приватних власників вагонного парку.

 

З огляду на вищенаведене, не зайвим було зупинитися і на особі самого грузинського «реформатора». Іраклій Езугбая є одним одним з головних соратників Михеїла Саакашвілі.  Щоправда його діяльність на посаді директора грузинської залізниці з 2005-го по 2012 рік на батьківщині оцінили своєрідно: там на нього заведено кримінальну справу за  звинуваченням у розкраданні понад  100 млн. ларі. (близько 30 млн. долл.)

 

За даними грузинських ЗМІ, Іраклій Езугбая і наближені до нього особи привласнювали кошти шляхом корупційних тендерів, відчуження об’єктів за мізерну ціну та іншими махінаціями. Його відставка з поста директора грузинської залізниці супроводжувалася протестами профспілок, які звинувачували його не тільки в корупції, а й у незаконному преміюванні себе і свого оточення. Езугбая втік з Грузії у 2012 році і деякий час переховувався в США, а пізніше в складі команди Саакашвілі перебрався в Україну і працював в Одеській області, де також був замішаний в корупціному скандалі.  Тепер в його руках – майбутнє «Укрзалізниці».

Нагадаємо, що збитки УЗ до кінця року прогнозуються на рівні 12-14 млрд грн. Це буде сумним історичним рекордом. В експертному середовищі причиною, що призвела до такої ситуації, називають нинішній менеджмент компанії, який воліє обстоювати інтереси олігархів або західних бенефіціарів. Задля цього компанію планомірно підводять під банкрутство, і держава невдовзі може позбутися ще одного стратегічного підприємства.


Про нас

Проект “НАБУ” – національна асоціація блогерів України, це проект, що ставить за мету, поширювати інформацію, яка створена блогерами в різних куточках України. Проект реалізує інформаційна агенція “ВОКС”.

До проекту можуть долучатися блогери та журналісти, вільно розміщати свій матеріал, якщо це не суперечить чинному законодавству та нормам моралі.