20.12.20201min

Майбутнє кіноіндустрії: як кіноринок переживає локдаун і на що сподіватися глядачам?

original-1edv

Звісно, на тлі глобальної загрози, яку несе людству коронавірус, проблеми сфери розваг можуть удатися другорядними. Однак, саме кіноіндустрія чи найвідчутніше сприйняла коронакризу. Небезпека значній кількості людей перебувати у порівняно невеликому замкненому приміщенні кінозалу боляче вдарила по усій структурі кінобізнесу. Однак, і у таких складних умовах він шукає (і навіть знаходить) способи виживання, щоправда йому доводиться йти на значні втрати і поступки.

В першу чергу це стусується великих проектів: більшість блокбастерів і масштабних прем’єр, на які ми очікували у 2020 році, через локдаун перенесено на 2021. Саме тому наступний рік обіцяє бути яскравим на кіноновинки. Серед найочікуваніших фільмів — «Дюна» з Тімоті Шаламе, остання поява Деніела Крейга в ролі Бонда «Не час помирати», «Чорна удова» із Скарлет Йохансон й Емма Стоун в образі зловісної Круелли де Віль у фільмі «Круелла».

Якщо у Голівуду ще явно залишився запас міцності, то прокатники, а надто українські, перебувають мало не в передінфарктному стані. За 2020 рік українські кінотеатри заробили в рази менше через пандемію коронавірусу, карантинні обмеження та кризу. Як прокоментував нашому журналісту співзасновник української мережі кінотеатрів, цей рік був дуже важкий для кіно.

«Якщо минулого року загальний показник продажу квитків в Україні становив понад 100 мільйонів доларів, то цьогоріч – приблизно 30 мільйонів. Тому ситуація дійсно складна: фактично ми не працювали пів року, тоді оголосили «карантин вихідного дня», а в січні буде новий локдаун. Щомісяця від березня ми фіксуємо втрати від 5 до 10 мільйонів гривень. Лише в жовтні ми вийшли в незначний плюс на рівні 100 тисяч гривень»,- прокоментував представник кінобізнесу.

Він також розповів про останні фільми грудня та початку січня, які викликають не тільки емоціональне піднесення глядачів, а ще й  є касовими  для прокатників.

«Диво-жінка», певно, другий після «Тенета» великий фільм 2020 року. Ми очікуємо високий рівень інтересу до нього. Для нас це дійсно гарні новини, тому що останні тижні грудня та перший тиждень січня – це високий сезон для кінотеатрів. Також ми чекаємо на прем’єру нового мультфільму Pixar «Душа», тому очікуємо, що період з кінця грудня по 8 січня буде для нас прибутковим. Це можливість накопичити кошти, щоб пережити потому період січневого локдауну.  Загалом я впевнений у перспективах кінотеатрів. Гадаю, що ми зможемо вийти на показники 2019 року до кінця 2021-го. Але тут постає інше запитання, коли в Україні буде наступна криза»

Як відомо, міністерство культури запропонувало нові правила подань проектів (пітчнігу) до Держкіно, згідно з якими тепер під час конкурсу будуть враховувати попередні успіхи режисера та продюсера, зокрема фінансові.

Які ж із підтриманих Держкіно фільмів заробили найбільше грошей? Для початку цікавий факт: з 2014 до 2019 року організація профінансувала 224 стрічки на суму 1,6 млрд гривень. У прокаті вони разом принесли 265,5 млн. Трошки більше 16% від витрат.

Ситуацію у кіновиробництві нашому журналісту прокоментував один з відомих режисерів на умовах анонімості.

«Якщо говорити про зв’язок між прибутками та якістю стрічок, то на простому прикладі: лише 30% наведених фільмів 2020 року отримали принаймні одну відзнаку Української кіноакадемії. «Кіборги» та «Мої думки тихі» виграли нагороду як «Найкращі фільми»,- прокоментував наш співрозмовник.

Також, ми поговорили чи реальне майбутнє гарних українських стрічок.

Майбутнє української індустрії можливо, якщо не виділяти кошти лише прибутковим стрічкам. Адже, країна ніколи не почне достойно знімати дорогі та справді прибуткові жанри (екшени, фентезі, фантастику, історичні драми, супергероїку), якщо в нас не буде домашніх студій спецефектів. Типовий зроблений у Голлівуді блокбастер коштує утричі більше, ніж Держкіно виділило фільмам за останні п’ять років. Загалом, було б добре довірити розподіл державних коштів експертам, які комплексно врахують і користь для ринку, й потенціал та досвід авторів, інтереси глядачів»,- прокоментував режисер.

Тож яка була альтернативна у людей замість відвідин кінотеатрів?

Звісно, такі сервіси як Netflix та Amazon, а також українські онлайн-провайдери допомогли трохи відволіктися за переглядом улюблених стрічок або нових серіалів.  Найпопулярнішим та найприбутковішим за цей рік став саме Netflix. Від початку 2020 року кількість передплатників цього стрімінгового сервісу збільшилася майже на16 мільйонів користувачів, що удвічі більше очікувань і вже станом на серпень 2020 року перевищила 180 млн передплатників по всьому світі. У вересні 2020 року стало відомо, що українські студії «Postmodern Postproduction» і «Так Треба Продакшн» стали партнерами Netflix, та будуть дублюванням і титруванням продукції Netflix українською мовою.

Однак, загалом перспективи кіноіндустрії і досі не визначені. Аналітики вже пророкують перевантаження ринку в 2021 році – а це означає, що великобюджетні фільми гарантовано не доберуть у прокаті розрахованих прибутків, адже будуть змушені конкурувати між собою. Також далеко не факт, що будуть відновлені зупинені або відкладені зйомки. Так, великі проекти, зав’язані на топ-зірках рівня Леонардо Ді Капріо або Скарлетт Йоганссон,  ризикують зіткнутися з проблемою недоступності акторів, оскільки ті мають графіки, розписані на роки наперед. І це лише невелика частина майбутніх проблем.

Достеменно зрозуміло одне: кіноіндустрія після пандемії зазнає грандіозних перетворень, яких не було з часів Другої світової війни, коли кінотеатри масово закривалися, а зйомки нових фільмів були значно скорочені. Водночас, є впевненість, що кінематограф подолає і нинішні скрутні часи. Тим паче, що тепер ми живемо вже зовсім іншому світі, збудованому на цифрових технологіях і безмежних інформаційних можливостях.


Про нас

Проект “НАБУ” – національна асоціація блогерів України, це проект, що ставить за мету, поширювати інформацію, яка створена блогерами в різних куточках України. Проект реалізує інформаційна агенція “ВОКС”.

До проекту можуть долучатися блогери та журналісти, вільно розміщати свій матеріал, якщо це не суперечить чинному законодавству та нормам моралі.