03.12.20202min

«Конституційний суд чи некомпетентність Мінфіну»: чому насправді МВФ не допомагає Україні і що буде далі?

ICF

Нещодавно міністр фінансів Сергій Марченко був змушений визнати Міжнародний валютний фонд не стане надавати Україні надзвичайну фінансову допомогу, щоб покрити дефіцит бюджету. В ефірі каналу «1+1» він повідомив, що Київ звертався із запитом на використання інструменту «Emergency finance», який передбачає екстрене фінансування для держави, «у якої дійсно є проблема», але отримав відмову.

Варто зауважити, що «Emergency finance» не входить до складу 5-ти мільярдної програми «Stand-by», яка була затверджена Міжнародним валютним фондом у червні 2020 року і має бути виконана протягом 18-ти місяців. Але і «Stand-by» поки виконана не у повному обсязі: із запланованих 4-х траншів загальним обсягом у 5 мільярдів доларів Україна поки що отримала лише один транш у червні у 2,1 мільярда. Наступний платіж у 700 мільйонів доларів мав надійти у вересні, але був перенесений на грудень.

Деякі економічні експерти пов’язують відмову МВФ надавати допомогу із порушенням виконання вимог або, так званих, «структурних маяків» МВФ. Зокрема останні активні дії Конституційного суду України, який визнав електронне декларування неконституційним. А саме збереження цієї норми вписується у вимогу МВФ щодо посилення ролі антикорупційних органів.

«Як МВФ може виділяти гроші в рамках такого інструменту («Emergency finance» – ред.) країні, яка не виконує зобов’язання МВФ у рамках іншого інструменту?», – спілкуючись з кореспондентом «НАБУ», дивується економічний експерт Любомир Шавалюк.

На його думку, заяви міністра фінансів Сергія Марченка про спроможність Мінфіну забезпечити видатки та захищені статті бюджету означають, що уряд намагається приховати кризу у системі державних фінансів України.

У свою чергу економічний експерт Олександр Охрименко повідомив, що відмова у наданні «Emergency finance» пов’язана виключно з тим, що Україна не відноситься до «бідних країн» і у нас не сталося ніяких «надзвичайних ситуацій» на кшталт землетрусу або іншого стихійного лиха. А відтермінування другого траншу за програмою «Stand-by» пояснює виключно провалом виконання «структурних маяків» покладеного на Міністерство фінансів.

«Це говорить про некомпетентність міністра фінансів. Замість того, щоб пояснити, чому він не зміг виконати умови програми «Stand-by», він почав розповідати про те, що нам не дали екстрену допомогу», – говорить Охрименко у коментарі для «НАБУ».

Разом з тим, різняться і прогнози експертів щодо наслідків відтермінування або відмови міжнародних організацій надавати фінансову допомогу Україні. Хтось передбачає тотальну неспроможність держави виплачувати зарплати та пенсії. Інші налаштовані більш оптимістично та покладаються на зменшення показника дефіциту упродовж наступного року.

За прогнозами Кабміну у проекті бюджету, дефіцит у 2021-му році складе рекордні 246 мільярдів гривень. Відповідно, для того, аби не допустити масових невиплат бюджетникам та дійсно забезпечити його виконання, Україна не зможе обійтись без зовнішньої фінансової допомоги. Зокрема, мова йде про Міжнародний валютний фонд, який брав активну участь та фактично затверджував проект бюджету України на 2021-й рік. Питання тільки у тому, які вимоги на шляху до виконання домовленостей сторін стануть наступними, чи будуть вони прийнятними з точки зору вітчизняного законодавства та чи зможе взагалі Україна їх виконати.

Крім того, ще одним інструментом для порятунку економіки може стати продаж облігацій внутрішньої та зовнішньої державної позики (ОВДП та ОЗДП) на аукціоні. Але тут також є загроза. Кошти, отримані за облігації державних позик, теж рано чи пізно доведеться повертати, а відсоткові ставки в умовах їх продажу зазвичай значно вищі, ніж ті самі кредити МВФ. Але, коли мова йде про порятунок держави у короткостроковій перспективі, наші урядовці готові ризикувати. І ось уже 3-го грудня прем’єр-міністр України Денис Шмигаль у інтерв’ю виданню Корреспондент.net заявив, що до кінця року розмістить єврооблігацій на 1 млрд євро.

Фактично, в Кабміні визнають що ситуація у системі державних фінансів вже є щонайменше складною. Однак, політика уряду цілком може зробити її критичною. Позаяк подальше кредитування та продаж облігацій можуть забезпечити лише короткострокову впевненість у стабільності економіки, а у перспективі лише поглиблюватимуть кризу. І питання – як та чи зможе взагалі уряд України знайти вихід с такої складної ситуації? – залишається відкритим.


Про нас

Проект “НАБУ” – національна асоціація блогерів України, це проект, що ставить за мету, поширювати інформацію, яка створена блогерами в різних куточках України. Проект реалізує інформаційна агенція “ВОКС”.

До проекту можуть долучатися блогери та журналісти, вільно розміщати свій матеріал, якщо це не суперечить чинному законодавству та нормам моралі.